Wearpro™

Näin erotut vaatetuksella

Vaikka tässä ajassa messupaitoja tarvitaan yhä harvemmin, hyvin suunnitellulle yritysvaatetukselle on syntynyt uusia mielekkäitä käyttötapoja.

Etätyö käsitteenä ei ole uusi. Yritykset ovat ostaneet asiantuntijapalveluita aina ja usein tämä työ on tehty etänä talon ulkopuolella. Nyt kuitenkin pandemia yhdistettynä teknologian edistymiseen on muuttanut kanssakäymisemme tavat ja ennen kaikkea sen toimintaympäristön, missä toisemme kohtaamme.

Kun yritys viestii ammattimaisuudesta, sitoutumisesta, laadusta tai arvoista niin viestiä on usein viemässä yrityksen tärkein voimavara: ihminen. Näin
keskiöön nousee hänestä ja myös hänen edustamastaan yrityksestä välittyvä vaikutelma.

"Yritystekstiilit ovat hyvä
työkalu erottautua ja johtaa
yrityksen tunnelmaa."

Ajatuksella ja huolella suunnitellun vaatetuksen merkitys ei ole kadonnut, se on vain muuttunut. Yritykset kykenevät yhä erottautumaan ja tekemään vaikutuksen oikeilla valinnoilla. Yritystekstiilit ovat hyvä työkalu nousta esiin massasta ja johtaa yrityksen tunnelmaa.

Hyvänä esimerkkinä toimii tapaaminen erään markkinointiviestintään erikoistuneen asiantuntijaorganisaation kanssa. Asiantuntijaroolissa ollut henkilö söi salaattia ensitapaamisella ja fokus oli vuoroin seuraavassa haarukallisessa ja vuoroin tapaamisessa. Fiksu henkilö sinänsä, mutta tunnelma ja vaikutelma yrityksestä jätti toivomisen varaa. Emme päätyneet tekemään yhteistyötä.

"Pukeudu kuin olisit menossa
normaaliin tapaamiseen."

Toisen esimerkin tarjoaa etätapaaminen johtajasopimuksella olevan henkilön kanssa. Tapaamisen luonne olisi vaatinut uskottavaa pukeutumista kauluspaidan, ei T-paidan kautta. Asiaa ei pidä ymmärtää väärin. Myös T-paita välittää tunnelmaa ja viestiä, mutta kontekstiin on syytä kiinnittää huomiota.

Vaikka työelämän etiketit ovat muuttuneet rennompaan suuntaan, niin silti haluttu vaikutelma syntyy osiensa summasta. Pelkkä titteli tai identiteetin luoma status ei ehkä sittenkään riitä, jos kaikkien pitäisi toteuttaa yhteistä agendaa ja tehdä yrityksen tarinasta totta.

Edelleen kiinnittäisin huomiota perusasioihin, kuten kuinka pukeudut tai olet valmistautunut tapaamiseen. Millaisessa ympäristössä tapaatte ja millaisen vaikutelman haluat antaa. Hälyinen ympäristö, väärä pukeutuminen tai spagettilautanen eivät ole hyviä lähtökohtia onnistuneelle tapaamiselle.

"Myös T-paita välittää
tunnelmaa ja viestiä, mutta kontekstiin
on syytä kiinnittää huomiota."

Nyrkkisääntönä etäajassa voi pitää sitä, että pukeudu kuin olisit menossa normaaliin tapaamiseen. Jos tapaamisen luonne on rento, pukeudu rennosti. Jos tarvitset auktoriteettia valitse asusi siitä roolista käsin. Pukeutuminen on hyvä tapa viestiä ja rakentaa yhteenkuuluvuutta sekä vahvistaa kulttuuria.

Teksti: Pekka Vänttinen ja Henrik Teckenberg

 

Muok.Henrik"Me olemme täällä sinua varten. Nähdään teamsissä ja keskustellaan kuinka voisimme olla avuksi"

 

 

Tutustu palveluun →

 
 
 

 

Voimmeko olla avuksi?

Edetään näin

  1. tavataan verkossa (30min)
  2. keskustellaan kuinka voimme olla avuksi
  3. saat ehdotuksen etenemisestä
  4. toteutamme suunnitelman jos haluat